Eventos

Out
17
Qua
2012
11º Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas: “Integração, Acesso e Valor Social“ @ Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa
Out 17_Out 20 todo o dia

As Bibliotecas e os Arquivos afirmam-se, hoje como no passado, como plataformas privilegiadas para o acesso à informação e ao conhecimento, conjugando uma complexa realidade de fatores humanos, materiais e tecnológicos para um exercício igualitário dos direitos e deveres sociais, cívicos e culturais.

Enquanto organizadores, mediadores e facilitadores de acesso, os profissionais de informação e documentação são o esteio essencial para potenciar o valor social da informação e o alcance estratégico que hoje assumem as tecnologias de informação pela sua capacidade de construir integração.

A gestão de sistemas e redes de informação é uma necessidade fundamental da qual dependem, cada vez mais,  a sustentabilidade e resultados das instituições mas também a relevância e impacto dos serviços de informação que prestam e da permanência do património que gerem.

Em 2012, o 11º Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas apresenta-se como um espaço de reflexão e debate sobre o presente e o futuro das bibliotecas e arquivos face a um contexto de condicionalismos e exigências que desafiam conceitos, meios e soluções.

URL: www.bad.pt/11congresso/

Mai
27
Seg
2013
European Libraries Automatisation GroupEuropean Libraries Automatisation Group @ Ghent University Library
Mai 27_Mai 31 todo o dia

ELAG is the annual conference of the European Libraries Automation Group.

ELAG is Europe’s premier conference on the application and development of information technology in libraries and documentation centres. The annual ELAG (European Library Automation Group) Conference expects over 200 participants from all over the world (mainly library and IT professionals and researchers).

This year’s tag line will be ‘Inside Out Library’: while ELAG 2013 will still be focused on specific, library related IT issues, we want to expand the aim and target audience by addressing innovative topics such as Open Access. ELAG 2013 will also host two pre-conferences: THATCamp, which focuses on researchers in the digital humanities, and an OpenAIRE workshop.

ELAG 2013, the 37th ELAG conference, will take place in Ghent, Belgium from May 28th until May 31st 2013.

Contact : info@elag2013.org
www.elag2013.org

ELAG is the annual conference of the European Libraries Automation Group.

ELAG 2013, the 37th ELAG conference, will take place in Ghent, Belgium from May 28th until May 31st 2013.

ELAG is Europe’s premier conference on the application and development of information technology in libraries and documentation centres. The annual ELAG (European Library Automation Group) Conference expects over 200 participants from all over the world (mainly library and IT professionals and researchers).

This year’s tag line will be ‘Inside Out Library’: while ELAG 2013 will still be focused on specific, library related IT issues, we want to expand the aim and target audience by addressing innovative topics such as Open Access. ELAG 2013 will also host two pre-conferences: THATCamp, which focuses on researchers in the digital humanities, and an OpenAIRE workshop.

Contact : info@elag2013.org

www.elag2013.org

Set
1
Dom
2013
10th International Conference on Preservation of Digital Objects10th International Conference on Preservation of Digital Objects @ Lisboa, IST - Instituto Superior Técnico
Set 1_Set 5 todo o dia

iPRES-2013 will be co-located with DC-2013, the International Conference on Dublin Core and Metadata Applications.

A unique common registration will give full access for each delegate to the programme of both the conferences (keynotes will be held in plenary sessions, papers sessions specific of each conference will run in parallel) – http://ipres2013.ist.utl.pt/index.html.

Agenda Overview:

Tutorials: 2 September 2013

Main conference: 3-5 September 2013 (opening the 3 September morning; closing 5 September noon).

Workshops: 5 September 2013 on… (workshops will start the afternoon of the 5 September, lasting half day, full day, …, what necessary…)

Side Meetings: The conference will be held in the campus of an engineering school, the week before classes start. Plenty of room will be available for isde meetings (projects, working groups, birds of feather, …).

Fev
5
Qua
2014
Jornadas da FCCN 2014 @ Universidade de Évora
Fev 5_Fev 7 todo o dia

Jornadas da FCT/FCCN – Évora.

5 a 7 de fevereiro de 2014.

Fev
20
Qui
2014
FOSTER and PASTEUR4OA Kick-off meetings @ Centro Avançado de Formação Pós-Graduada, UM - Guimarães
Fev 20_Fev 21 todo o dia

“The University of Minho, consortium member of  FOSTER Project and PASTEUR4OA Project, is pleased to host the jointly organized Kick-off Meetings of both projects. The event will take place at Centro Avançado de Formação Pós-Graduada, in Guimarães, Portugal, from 20 to 21 February 2014.

The purpose of these meetings is to officially start up the projects,  and also establish a common understanding of goals, work to be carried out by each partner, outline the difficulties envisaged, and possible resolution procedures.”

+ info: http://openscience.usdb.uminho.pt/?p=2844

Abr
8
Ter
2014
Seminário da BAD em “Gestão de dados científicos: estratégias de intervenção nas bibliotecas” @ Biblioteca Nacional de Portugal
Abr 8@10:00_17:00

Seminário sobre “Gestão de dados científicos: estratégias de intervenção nas bibliotecas” integrado no ciclo de seminários BAD 2014 da Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas.

Seminário de seis horas a realizar em Lisboa, na Biblioteca Nacional de Portugal, no dia 8 de abril de 2014.

Mais informações: www.apbad.pt/Formacao/formacao_seminarios.htm.

Inscrições: www.bad.pt/new/index.php?option=com_rsform&formId=24.

Mai
18
Dom
2014
3rd LIBER Workshop on Digital Curation @ University of Vienna
Mai 18_Mai 19 todo o dia

The management of digital objects (e.g. articles, datasets, images, streams of data, multimedia objects) and non-digital objects (namely real-world entities, like authors, institutions, teams, geographic locations, etc.) is a crucial issue for the whole scientific and administrative process within an academic institution.

The need to unambiguously locate and access the digital resources, as well as associate them with the related metadata (e.g. authors, relevant entities, institutions, research groups, projects, administrative organisational units) is an essential requirement for managing, accessing, reusing, retrieving and preserving huge amounts of cultural and intellectual resources.

Along with the tide of Big Data, the relevance of this issue has been dramatically increased, making it clear that academic institutions have to take actions and develop plans that foster achievement of these goals. In this Conference, we argue that the introduction of comprehensive Data Management Plans is the imminent step for the Instiutions and their repositories which seek to fulfil requirements set to them.

Data Management Plans facilitate the curation process of digital objects. Thus, the time and effort spent by the curators is minimized.

+ info: http://liber2014.univie.ac.at

Set
16
Ter
2014
Seminário da BAD em “Gestão de dados científicos: estratégias de intervenção nas bibliotecas” @ Universidade Portucalense
Set 16@9:00_16:00

Seminário sobre “Gestão de dados científicos: estratégias de intervenção nas bibliotecas” integrado no ciclo de seminários BAD 2014 da Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas.

Seminário de seis horas a realizar no Porto, na Universidade Portucalense, no dia 16 de setembro de 2014.

Mais informações: www.apbad.pt/Formacao/formacao_seminarios.htm.

Inscrições: www.bad.pt/new/index.php?option=com_rsform&formId=24.

Jul
1
Qua
2020
6º Fórum Gestão de Dados de Investigação (GDI)
Jul 1 todo o dia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uma edição especial dedicada às Infraestruturas do Roteiro Nacional.

NOTA: a realização do evento fica dependente da evolução das condições de saúde pública e das determinações da Direção Geral de Saúde relativas à prevenção e controlo do COVID-19.

+ INFOS em: https://forumgdi.rcaap.pt/6forum/